Validation of non-verbal rating scales of semantic differential
- Authors: Noss I.N.1
- Affiliations:
- Federal State Autonomous Educational Institution of Higher Education "Russian State University for the Humanities" (RSUH)
- Issue: Vol 2, No 3 (2025)
- Pages: 97—111
- Section: Methodological Tools
- URL: https://editorial.mgppu.ru/epps/article/view/6619
- DOI: https://doi.org/10.17759/epps.2025020306
- Cite item
Abstract
Context and relevance. In the context of professionalization of the subject (choice of profession, professional motivation, decision-making, etc.), an important diagnostic aspect is the assessment of the basis of motivation of human behavior, that is, the structure and content of the value space of his consciousness. This makes the development of non-verbal diagnostic techniques relevant. Objective. Development of a tool for assessing the significance of the diagnostic object by creating polar figurative (graphic) oppositions for the semantic differential, used when comparing assessments of the emotional significance of symbolic objects corresponding to stimulus verbal concepts. Materials and methods. Stages: 1) practicing the scales of the author's technique of the semantic differential of non-verbal (SD NN); 2) checking the reliability of the scales in comparison with the scales of the verbal semantic differential of Ch. Osgood; 3) checking the reliability of the scales in comparison with the scales of Ch. Osgood's semantic differential in the analysis of the sign-symbolic space. Subjects: 217 people aged 19 to 42, psychologists, professionals and students. At the first stage — 61 professional psychologists with work experience. At the second stage — 78 psychology students. At the third stage — 78 psychology students. Methods: 1) the author's technique of the semantic differential of non-verbal (SD ND); 2) Semantic Differential (SD) by Ch. Osgood; 3) the method of expert assessments; 4) the author's technique of studying personal meanings. Statistical methods: Pearson correlation analysis, Student's t-criterion. Results: 1) in the author's technique (SD ND), verbal oppositions and objects of analysis from SD by Ch. Osgood were replaced with pictures of the corresponding content; 2) seven-scale forms were developed, with the help of which respondents carried out an emotional assessment of stimulus objects. The stimulus objects were phrases denoting certain semantic and value positions, as well as signs (symbols) corresponding to these positions; 3) the correlation analysis showed an adequate relationship between the method of Ch. Osgood and the non-verbal semantic differential at the level of p < 0,001. Conclusions. It is recommended to use the non-verbal semantic differential in the context of solving motivational and professional problems (assessment of employee motivation, career guidance choice, monitoring the interests and values of personnel, etc.) when working with personnel.
Введение
Материалы и методы
- Семантический дифференциал (CД) Ч. Осгуда (Osgood, 1957).
- Метод экспертных оценок: 61 эксперт, в качестве которыхlбыли привлечены студенты-психологи вузов и опытные психологи, имеющие стаж практической и исследовательской деятельности не менее 5 лет.
- Методика исследования личных смыслов (МИЛС) (Носс, Бородина, 2023). МИЛС измеряет структуру смыслового пространства испытуемых на трех уровнях анализа: содержательно-смысловом (шкала ССА — прямая оценка значимости стимула-ценности в вербальном формате), эмоционально-смысловом (шкала ЭСА — оценка значимости вербально выраженных стимулов-ценностей при помощи CД Ч. Осгуда), ассоциативно-смысловом (шкала АСА – оценка значимости стимулов-ценностей, представленных в невербальном, графическом формате при помощи CД Ч. Осгуда). Каждый уровень анализа отражает степень личностной защиты респондентов, тем самым показывая глубинные частично осознаваемые пласты сознания путем оценки их отношения к стимулам-ценностям. Если на содержательном уровне анализа испытуемые понимают процесс оценки, то на глубинном, ассоциативном уровне анализа они не осознают содержание и способ выявления смысловой структуры, раскрывая тем самым истинную картину своего ценностного пространства.
- Двувыборочный критерий Стьюдента.
- Корреляционный анализ с использованием коэффициента линейной корреляции (Rxy) Пирсона.
- Исследование частотности эмоционального выбора стимулов-оппозиций для формирования шкал невербальной психосемантической методики (СД НВ) проведено с учетом объема выборок и уравнивания их веса в общем объеме показателей (психологи-профессиологи (24 чел.), клинические психологи (21 чел.), психологи личности (11 чел.), психологи, имеющие практику не менее 5 лет (5 чел.). Всего — 61 человек.
- Проверка достоверности СД НВ в сопоставлении с CД Ч. Осгуда (Osgood, 1957) осуществлена на смешанной выборке 78 человек по полу и возрасту: студенты-психологи государственного вуза очного и заочного обучения: 19% — мужчины; средний возраст — 24,5 + 9,3. Из них: 57% — 19 лет; 26% — 30 лет; 17% — 34,4 года. Профессиональный состав 25—35-летних респондентов (по первому образованию): психологи — 17%, юристы — 11%, экономисты — 28%, управленцы — 14%, филологи — 7%, инженеры — 7%, PR-технологи — 7%, историки — 3%, биологи — 3%, политологи — 3%.
- Для проверки достоверности СД НВ при применении символического стимульного материала привлечены 78 человек (средний возраст — 34,4 (+8,4) года, пол — женский).
Результаты
Левый полярный рисунок | Правый полярный рисунок | Вероятность | Левый полярный рисунок | Правый полярный рисунок | Вероятность |
22 | 36 | 0,57 | 42 | 16 | 0,46 |
47 | 11 | 0,23 | 43 | 15 | 0,34 |
30 |
28 | 0,62 | 47 | 11 | 0,18 |
34 | 24 | 0,79 | 37 | 21 | 0,72 |
41 | 17 | 0,61 | 26 | 32 | 0,95 |
43 | 15 | 0,37 | 37 | 11 | 0,72 |
34 | 24 | 0,76 | 14 | 44 | 0,43 |
31 | 27 | 0,69 | 29 | 29 | 0,83 |
28 | 31 | 0,83 | 10 | 48 | 0,25 |
38 | 20 | 0,56 | 34 | 24 | 0,78 |
3 | 2 | 1 | 1 | 2 | 3 | ||
3 | 2 | 1 | 1 | 2 | 3 | ||
3 | 2 | 1 | 1 | 2 | 3 | ||
3 | 2 | 1 | 1 | 2 | 3 | ||
3 | 2 | 1 | 1 | 2 | 3 | ||
3 | 2 | 1 | 1 | 2 | 3 | ||
3 | 2 | 1 | 1 | 2 | 3 |
№ п/п | Перечень смыслов-ценностей (стимульных объектов) | CД Ч. Осгуда | СД НВ (7шкал) | ||||
Средний балл | Ранг | Балл по шкале | Ранг | СД НВ | Ранг | ||
1 | Настоящее Я… | - | - |
|
|
|
|
2 | Традиционная семья | 7,19 | 1 | 33,6 | 4 | 6,9 | 1 |
3 | Свободные отношения | 16,78 | 7 | 14,2 | 7 | 15,1 | 7 |
4 | Нравственность | 10,25 | 3 | 34,1 | 3 | 7,6 | 2 |
5 | Взаимопомощь, милосердие | 7,94 | 2 | 37,4 | 1 | 9,4 | 6 |
6 | Богатство | 10,42 | 4 | 34,8 | 2 | 7,9 | 4 |
7 | Служение Отечеству | 15,97 | 5 | 23,5 | 6 | 8,8 | 5 |
8 | Своя нация, народ | 16,13 | 6 | 30,4 | 5 | 7,8 | 3 |
Показатели СД НВ Показатели CД Ч. Осгуда | СД НВ | Сумма-7ш |
Е — оценка | - 0,32 | 0,80 |
Р — сила | - 0,03 | 0,46 |
А — активность | 0,32 | - 0,16 |
CД | 0,33 | - 0,23 |
Ранг по CД | - 0,36 | 0,99 |
100-балльная оценка CД | 0,97 | - 0,39 |
Смыслы-ценности (стимульный материал) | Вероятность ассоциации с ценностью (по выбору знака) | Иллюстрация символа |
Своя нация, народ | 0,22 | |
Служение Отечеству | 0,47 | |
Нравственность | 0,18 | |
Взаимопомощь, милосердие | 0,24 | |
Богатство | 0,4 | |
Традиционная семья | 0,45 | |
Свободные отношения | 0,32 |
Показатели
Стимулы | СД-Е | СД-Р | СД-А | СД по Ч.Осгуду | Сум-CД НВ | Rxy | t-критерий Стьюдента |
Фразы (58 ч.) | 28,8 | 28,9 | 26,4 | 14,9 | 29,5 |
|
|
Символы (20 ч.) | 27,1 | 28,5 | 28,1 | 15,9 | 28,0 | 0,98 | 0,87 |
Заключение
Igor N. Noss
Federal State Autonomous Educational Institution of Higher Education "Russian State University for the Humanities" (RSUH)
Author for correspondence.
Email: Innoss2007@yandex.ru
ORCID iD: 0000-0003-4474-7053
Scopus Author ID: 56629180600
Russian Federation, 125047, Moscow, Miusskaya square, 6 Professor, Doctor of Psychology. Department of General Psychology, Faculty of Psychology
- Березина, Т.Н. (2024). Оценка предрасположенности к небезопасному поведению: стандартизация методики. Экстремальная психология и безопасность личности, 1(4), 65—78. https://doi.org/10.17759/epps.2024010405
Berezina, T.N. (2024). Assessing Predisposition to Unsafe Behavior: Standardization of the Methodology. Extreme Psychology and Personal Safety, 1(4), 65—78. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/epps.2024010405 - Лосев, А.Ф. (1995). Проблема символа и реалистическое искусство. М.: Искусство.
Losev, A.F. (1995). The problem of symbol and realistic art. Moscow: Art (In Russ.). - Кочкина, С.П. (2024). Стандартизация методики по изучению причин склонности ко лжи лиц юношеского возраста. Экстремальная психология и безопасность личности. 1(4), 79—91. https://doi.org/10.17759/epps.2024010406
Kochkina, S.P. (2024). Standardization of the Methodology to Study the Causes of the Propensity to Lie of Adolescent Individuals. Extreme Psychology and Personal Safety, 1(4), 79—91. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/epps.2024010406 - Носс, И.Н., Бородина, Т.И. (2023). Экспериментальная апробация методики исследования личностных смыслов. Человеческий капитал, 11(179), 156—167 https://doi.org/10.25629/HC.2023.11.16
Noss, I.N., Borodina, T.I. (2023). Experimental testing of the methodology for studying personal meanings. Human Capital, 11(179), 156—167. (In Russ.). https://doi.org/10.25629/HC.2023.11.16 - Носс, И.Н. (2024). Влияние способа и инструмента измерения интеллекта на оценку динамики когнитивных функций работников. Экстремальная психология и безопасность личности, 1(1), 5—14. https://doi.org/10.17759/epps.2024010101
Noss, I.N. (2024). The Influence of the Method and Instrument of Measuring Intelligence on the Assessment of the Dynamics of Cognitive Functions of Employees. Extreme Psychology and Personal Safety, 1(1), 5—14. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/epps.2024010101 - О̕′Коннелл, М., Эйри, Р. (2008). Знаки и символы. Иллюстрированная энциклопедия. М.: Эксмо.
O'Connell, M., Airey, R. (2008). Signs and Symbols. Illustrated Encyclopedia. Moscow: Eksmo. (In Russ.). - Павлова, Г.Г. (2025). Модификация и стандартизация личностного опросника для определения типа акцентуаций К. Леонгарда, Г. Шмишека. Экстремальная психология и безопасность личности, 2(1), 106—122. https://doi.org/10.17759/epps.2025020108
Pavlova, G.G. (2025). Modification and standardization of the personality questionnaire for determining the type of accents by K. Leonhard, G. Shmishek. Extreme Psychology and Personal Safety, 2(1), 106—122. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/epps.2025020108 - Петренко, В.Ф. (1988). Психосемантика сознания. М.: МГУ.
Petrenko, V.F. (1988). Psychosemantics of consciousness. Moscow: Moscow State University. (In Russ.). - Пиаже, Ж. (1969). Избранные психологические труды. М.: Просвещение.
Piaget J. (1969). Selected psychological works. Moscow: Education. (In Russ.). - Поздняков, В.М. (2024). О разработке современной модели обеспечения информационно-психологической безопасности. Экстремальная психология и безопасность личности. 1(1), 44—58. https://doi.org/10.17759/epps.2024010105
Pozdnyakov, V.M. (2024). On the Development of a Modern Model for Ensuring Information and Psychological Security. Extreme Psychology and Personal Safety, 1(1), 44 —58. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/epps.2024010105 - Стернин, И.А., Розенфельд, М.Я. (2008). Слово и образ. Воронеж: Истоки.
Sternin, I.A., Rosenfeld, M.Ya. (2008). Word and image. Voronezh: Origins. (In Russ.). - Финогенова, Т.А. (2025). Стандартизация «Анкеты угроз психологической безопасности». Экстремальная психология и безопасность личности. 2(1), 89—105. https://doi.org/10.17759/epps.2025020107
Finogenova, T.A. (2025). Standardization of the “Questionnaire of Threats to Psychological Safety”. Extreme Psychology and Personal Safety, 2(1), 89—105. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/epps.2025020107 - Чернейко, Л.О. (2023). Метод невербального семантического дифференциала в изучении ассоциативного поля понятий. Всероссийская с международным участием конференция: МКО-2023. М.: МГУ им. М.В. Ломоносова.
Cherneyko, L.O. (2023). The method of non-verbal semantic differential in the study of the associative field of concepts. All-Russian conference with international participation: MKO-2023. Moscow: Moscow State University named after M.V. Lomonosov. (In Russ.). - Юнг, К. (2021). Человек и его символы. М.: Профит-Стайл.
Jung, K. (2021). Man and His Symbols. Moscow: Profit-Style. (In Russ.). - Bentler, P.M., LaVoie, A.L. (1972). An extension of semantic space. Journal of verbal learning and verbal behavior, 11(2), 174—182. https://doi.org/10.1016/S0022-5371(72)80074-4
- James, L. (2015). The Affect of Symbols: Creating the Graphic Differential Through Synesthesia and Metaphor. Journal of Psychology & Clinical Psychiatry, 3(6):0017, 1—12. https://doi.org/10.15406/jpcpy.2015.03.00173
- Osgood, Ch. (1962). Studies on generality of affective meaning system. American Psychologist, 17(1), 10—28. https://doi.org/10.1037/h0045146
- Osgood, Ch.E., Suci, G.J., Tannenbaum, P.H. (1957). The measurement of meaning. Urbana, Univ. of Illinois Press.
- Paivio A. (1971). Imagery and Verbal Processes. N.Y.: Holt, Rinehart and Winston.
Supplementary files
There are no supplementary files to display.
Views
Abstract - 0
PDF (Russian) - 0
Refbacks
- There are currently no refbacks.