Psychological training of Rosgvardia cadets for basic handling of weapons using virtual reality methods
- Authors: Buzanov K.E.1, Bogan V.A.2
- Affiliations:
- Institute of Engineering and Economics, National Research University "Moscow Power Engineering Institute" (InEI NRU MEI)
- Psychological service of the city of Moscow
- Issue: Vol 2, No 3 (2025)
- Pages: 66—81
- Section: Technologies for Supporting Activities in Extreme Conditions
- URL: https://editorial.mgppu.ru/epps/article/view/7306
- DOI: https://doi.org/10.17759/epps.2025020304
- Cite item
Abstract
Context and relevance. Training cadets to work with combat weapons is part of firearms training and is conducted in many departmental educational organizations. The initial use of combat weapons at the firing range is a significant stressor for students, affecting their emotional well-being; failures in handling weapons can reduce cadets' motivation to acquire the specialty. Therefore, finding new methods to reduce cadets' stress during their first interaction with combat weapons is highly relevant. Hypothesis. Conducting weapons interaction training in virtual reality improves the emotional state of cadets and increases their confidence in firearms training. Methods and materials. Methods: emotional state questionnaire “Thermometer Scale” by T.N. Berezina, SAN Questionnaire, “Self-assessment of emotional states” technique (authors: A. Wessman and D. Ricks), expert assessment of confidence in handling weapons; methods of mathematical statistics (Mann-Whitney U criterion, Wilcoxon T criterion). Subjects: 100 people aged 18 to 22, cadets of the Russian National Guard. All subjects were divided into 3 groups. Experimental group: 31 cadets, underwent preliminary training in virtual reality, and then participated in real shooting ranges at the training ground. Control group 1: 39 cadets, did not undergo preliminary training, immediately participated in the shooting ranges. Control group 2: 30 people, did not undergo training, did not participate in the shooting ranges. The experimental group underwent training in interaction with weapons in virtual reality, 1—3 lessons of 40 minutes, the VR simulator PavlovVR was used. Results. Immediately after the first shooting ranges with combat weapons, the cadets' anxiety index increases and there is a general depression of the emotional sphere; the number of both positive and negative emotions decreases, and the mood decreases at the trend level. Preliminary training in virtual reality leads to an improvement in the “Activity” and “Mood” indicators, there is an increase in the number of positive emotions and a decrease in negative ones. According to the results of the expert assessment, during the shooting ranges, 90% of the cadets in the experimental group demonstrated confidence in handling weapons (in relation to 59% of the control group). Conclusions. Conducting virtual reality training for Russian National Guard cadets can be an effective way to train them in firearms.
Введение
Материалы и методы
- Методика «Самооценка эмоциональных состояний» (авторы А. Уэссман и Д. Рикс). Испытуемым предлагается оценить свое текущее состояние по четырем шкалам: 1) спокойствие/тревожность (измеряется показатель спокойствия); 2) энергичность/усталость (измеряется показатель энергичности); 3) приподнятость/подавленность (измеряется показатель приподнятости); 4) уверенность/беспомощность (измеряется показатель уверенности в себе). Также вычисляется интегральный показатель состояния, его высокие значения говорят о хорошем состоянии.
- Опросник САН (Тест дифференцированной самооценки функционального состояния, авторы В.А. Доскин, Н.А. Лаврентьева, М.П. Мирошников, В.Б. Шарай). Функциональное состояние оценивается по трем шкалам: 1) самочувствие; 2) активность; 3) настроение.
- Шкала-градусник самооценки эмоциональной сферы (ситуативная) (Березина, 2018); определялись направление эмоционального ответа и его уровни организации. Курсантам необходимо было оценить 12 эмоциональных переживаний в данный момент. Далее путем суммирования определенных ответов, вычислялись четыре направления эмоционального ответа: 1) эмоции новизны (страх, удивление, интерес); 2) наступления (гнев, ярость героизм); 3) достижения (удовольствие, радость, восторг); 4) потери (отвращение, печаль, отчаяние (отречение, смирение)). Также выделялись три уровня организации эмоционального ответа. 1) Эмоции Оно (гнев, страх, отвращение, удовольствие) отвечали за неосознаваемый ответ. 2) Эмоции Эго (удивление, ярость, радость, печаль) были связаны с сознательным ответом респондента на ситуацию. 3) Эмоции Суперэго (интерес, восторг, героизм, отчаяние (отречение, смирение) возникали как результат ценностной переработки информации.
- Экспертная оценка уверенности курсантов в обращении с оружием. Экспертами выступали офицеры, преподаватели курса «огневая подготовка». Оценка проводилась перед началом исследования и после первого реального применения оружия на стрельбище. Выделялось два уровня оценки: 1) курсант скорее не уверен в обращении с оружием; 2) курсант скорее уверен в обращении с оружием.
Результаты
Шкалы / Scales | Среднее значение / Average value | T | p | |
До / Before | После / After |
|
| |
Активность / Activity | 4,4 | 10,3 | 6 | 0,005 |
Настроение / Mood | 4,3 | 4,8 | 7 | 0,048 |
Шкалы / Scales | Среднее значение / Average value | Т | p | |
До / Before | После / After | |||
Эмоции приобретения / Emotions of acquisition | 8,419 | 11,355 | 3 | 0,000 |
Эмоции потери / Emotions of loss | 4,7 | 3,7 | 5 | 0,033 |
Эмоции Эго / Emotions of the Ego | 8,4 | 9,7 | 8 | 0,022 |
Эмоции Суперэго / Superego Emotions | 9,9 | 10,7 | 10 | 0,1 |
Шкалы / Scales | Среднее значение / Average value | Т | p | |
До / Before | После / After | |||
Спокойствие/тревожность (показатель спокойствия) / Calmness/anxiety (indicator of calmness) | 9,1 | 8,3 | 13 | 0,017 |
Шкалы / Scales | Среднее значение / Average value | Т | p | |
До / Before | После / After | |||
Настроение / Mood | 6,3 | 5,9 | 15 | 0,09 |
Шкалы / Scales | Среднее значение / Average value | Т | p | |
До / Before | После / After | |||
Эмоции новизны / Emotions of novelty | 7,1 | 6,5 | 15 | 0,094 |
Эмоции Суперэго / Superego Emotions | 11,5 | 10,0 | 12 | 0,020 |
| До начала исследования / Before the study began | После стрельбищ на полигоне / After shooting at the firing range |
| ||
| «Скорее уверен в обращении с оружием» / “Rather confident in handling weapons” | «Скорее не уверен в обращении с оружием» / “Rather unsure of how to handle a weapon” | «Скорее уверен в обращении с оружием» / “Rather confident in handling weapons” | «Скорее не уверен в обращении с оружием» / “Rather unsure of how to handle a weapon” | Процент улучшивших результат / Percentage of improved results |
Экспериментальная группа / Experimental group | 45% | 55% | 90% | 10% | 45% |
Контрольная группа / Control group | 38% | 62% | 59% | 41% | 21% |
Обсуждение результатов
Заключение
- Первое взаимодействие с боевым оружием оказывает угнетающее воздействие на эмоциональную сферу курсантов, понижается общее количество переживаемых эмоций, как положительных, так и отрицательных, особенно высших (Суперэго), таких как интерес, восторг, героизм, отчаяние (отречение, смирение), и эмоций Эго на уровне тенденции (страх, удивление, интерес), также на уровне тенденции понижается настроение.
- Проведение предварительной тренировки взаимодействия с оружием в виртуальной реальности приводит к снижению тревожности и эмоций потери (отвращение, печаль, отчаяние), повышению количества эмоций Эго, преимущественно положительных (удивление, ярость, радость, печаль). Это может свидетельствовать об эмоциональной подготовленности курсантов к реальному взаимодействию с оружием.
- После проведенной предварительной тренировки в виртуальной реальности курсанты показали более высокий уровень уверенности во владении оружием при первом занятии по огневой подготовке на полигоне. По результатам экспертной оценки уверенность в обращении с оружием продемонстрировали 90% курсантов экспериментальной группы и только 59% — контрольной.
[1] Приказ МВД России от 2 февраля 2024 г. № 44 «Об утверждении Порядка организации подготовки кадров для замещения должностей в органах внутренних дел Российской Федерации». Собрание законодательства Российской Федерации. 2024. № 44. Ст. 564.
Kirill E. Buzanov
Institute of Engineering and Economics, National Research University "Moscow Power Engineering Institute" (InEI NRU MEI)
Author for correspondence.
Email: kirilla4@mail.ru
ORCID iD: 0000-0002-3219-0043
SPIN-code: 6331-1851
Russian Federation, 17 Krasnokazarmennaya Street, building 1, Moscow, Russia Graduate, Institute of Engineering and Economics, National Research University "Moscow Power Engineering Institute" (InEI NRU MEI)
Vitaly A. Bogan
Psychological service of the city of Moscow
Email: zikolaev@yandex.ru
Russian Federation, Moscow, Russian Federation Educational psychologist
- Амельчаков, И.Ф. (2008) Развитие системы специальной профессиональной подготовки — основной фактор в обеспечении деятельности органов внутренних дел. Вестник кадровой политики, 2, 15—18.
Amelchakov, I.F. (2008) Development of the system of special professional training — the main factor in ensuring the activities of internal affairs agencies. Bulletin of Personnel Policy, 2, 15—18. (In Russ.). - Березина, Т.Н. (2024). Оценка предрасположенности к небезопасному поведению: стандартизация методики. Экстремальная психология и безопасность личности, 1(4), 65—78. https://doi.org/10.17759/epps.2024010405
Berezina, T.N. (2024). Assessment of predisposition to unsafe behavior: standardization of the methodology. Extreme Psychology and Personal Safety, 1(4), 65—78. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/epps.2024010405 - Березина, Т.Н. (2018). Эмоциональная сфера личности студента: структурно-уровневые особенности. Психология обучения, 5, 44—57.
Berezina, T.N. (2018). Emotional sphere of a student’s personality: structural-level features. Psychology of education, 5, 44—57. (In Russ.). - Березина, Т.Н., Стельмах, С.А., Саральпова, Д.И. (2025). Факторы, влияющие на ожидаемое профессиональное долголетие в России и Казахстане. Социальная психология и общество, 16(1), 142—158. https://doi.org/10.17759/sps.2025160108
Berezina, T.N., Stelmakh, S.A., Saralpova, D.I. (2025). Factors Influencing Expected Professional Longevity in Russia and Kazakhstan. Social Psychology and Society, 16(1), 142—158. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/sps.2025160108 - Иванова, А.О., Завязкина, К.В. (2025). Коррекция тревожности и страхов студентов колледжа и вуза при помощи технологий виртуальной реальности. Экстремальная психология и безопасность личности, 2(2), 138—153. https://doi.org/10.17759/epps.2025020208
Ivanova, A.O., Zavyazkina, K.V. (2025). Correction of anxiety and fears of college and university students using virtual reality technologies. Extreme Psychology and Personal Safety, 2(2), 138—153. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/epps.2025020208 - Иляхина, О.Ю. Клименко, С.С., Дубровский В.Ю. (2024). Тревожность как фактор, мешающий продуктивному овладению курсантами оружием на занятиях по огневой подготовке. Перспективы науки, 10(181), 115—117.
Ilyakhina, O.Yu., Klimenko, S.S., Dubrovsky, V.Yu. (2024). Anxiety as a factor interfering with the productive mastery of weapons by cadets during firearms training classes. Prospects of Science, 10(181), 115—117. (In Russ.). - Клейменов, С.В. Шулепников, Д.В., Белов, Р.В. (2023). Профессиональное становление: инновационный способ огневой подготовки военнослужащих. Вестник военного образования, 2(41), 50—53.
Kleymenov, S.V. Shulepnikov, D.V., Belov, R.V. (2023). Professional development: An innovative method of fire training of military personnel. Bulletin of Military Education, 2(41), 50—53. (In Russ.). - Кобленков, А.Ю. (2024). Особенности формирования профессиональных навыков применения огнестрельного оружия сотрудниками полиции в экстремальных условиях. Юридическая наука и практика: Вестник Нижегородской академии МВД России, 1(65), 174—180. https://doi.org/10.36511/2078-5356-2024-1-174-180
Koblenkov, A.Yu. (2024). Features of the formation of professional skills in the use of firearms by police officers in extreme conditions. Legal Science and Practice: Bulletin of the Nizhny Novgorod Academy of the Ministry of Internal Affairs of Russia, 1(65), 174—180. (In Russ.). https://doi.org/10.36511/2078-5356-2024-1-174-180 - Кокорева, Е.В., Прекина, Т.А., Казанцев, И.А. (2024). Копинг-стратегии как способ преодоления стресса и нарушения стабильного психологического состояния обучающихся МВД России во время обучения к применению огнестрельного оружия. Актуальные проблемы физической и специальной подготовки силовых структур, 4, 117—122.
Kokoreva, E.V., Prekina, T.A., Kazantsev, I.A. (2024). Coping strategies as a way to overcome stress and disruption of the stable psychological state of students of the Ministry of Internal Affairs of Russia during training in the use of firearms. Actual problems of physical and special training of law enforcement agencies, 4, 117—122. (In Russ.). - Корсаков, Ю.В. (2015). Формирование навыков обращения с оружием в вузе МВД России и их совершенствование в процессе служебной деятельности. Педагогический опыт: теория, методика, практика, 3(4), 62—64.
Korsakov, Yu.V. (2015). Formation of weapons handling skills in the higher education institution of the Ministry of Internal Affairs of Russia and their improvement in the process of service activities. Pedagogical experience: theory, methodology, practice, 3(4), 62—64. (In Russ.). - Морозова, М.И., Купчик, К.В., Яшнева, М.Ю. (2024). Методы психологической саморегуляции как средства профилактики неблагоприятных состояний в служебной деятельности. Экстремальная психология и безопасность личности, 1(4), 52—64. https://doi.org/10.17759/epps.2024010404.
Morozova, M.I., Kupchik, K.V., Yashneva, M.Yu. (2024). Methods of psychological self-regulation as a means of preventing unfavorable conditions in official activities. Extreme Psychology and Personal Safety, 1(4), 52—64. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/epps.2024010404 - Нелюбин, Р.В., Днепров, С.А. (2011). Курсанты юридического института МВД об адекватности применения огнестрельного оружия. Право и образование, 1, 72—83.
Nelyubin, R.V., Dneprov, S.A. (2011). Cadets of the Law Institute of the Ministry of Internal Affairs on the adequacy of the use of firearms. Law and Education, 1, 72—83. (In Russ.). - Рязанов, О.Е., Чернов, С.А., Курицын, А.В. (2018). Некоторые актуальные аспекты способов совершенствования оружия и приемов обращения с ним в практической деятельности сотрудников полиции. Вестник Рязанского филиала Московского университета МВД России, 12, 207—211.
Ryazanov, O.E., Chernov, S.A., Kuritsyn, A.V. (2018). Some current aspects of methods for improving weapons and techniques for handling them in the practical activities of police officers. Bulletin of the Ryazan branch of the Moscow University of the Ministry of Internal Affairs of Russia, 12, 207—211. (In Russ.). - Сериков, С.Н. (2014). Современные методики обучения огневой подготовке сотрудников силовых структур, необходимые для качественного выполнения оперативно-служебных задач. Вестник Восточно-Сибирского института МВД России, 3(70), 3—4.
Serikov, S.N. (2014). Modern methods of teaching fire training to law enforcement officers, necessary for high-quality performance of operational and service tasks. Bulletin of the East Siberian Institute of the Ministry of Internal Affairs of Russia, 3(70), 3—4. (In Russ.). - Скоробогатова, Т.Н., Марголин, А.Д. (2024). Психологическая подготовка студентов к экстремальным ситуациям средствами виртуальной реальности. Экстремальная психология и безопасность личности, 1(4), 19—31. https://doi.org/10.17759/epps.2024010402
Skorobogatova, T.N., Margolin, A.D. (2024). Psychological preparation of students for extreme situations by means of virtual reality. Extreme Psychology and Personal Safety, 1(4), 19—31. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/epps.2024010402 - Федак, Е.И., Падурин, Д.Ф. (2018). Педагогический анализ практики обучения курсантов военных вузов стрельбе из личного оружия. Современное педагогическое образование, 3, 84—88.
Fedak, E.I., Padurin, D.F. (2018). Pedagogical analysis of the practice of teaching cadets of military universities to shoot from personal weapons. Modern pedagogical education, 3, 84—88. (In Russ.).
Supplementary files
There are no supplementary files to display.
Views
Abstract - 0
PDF (Russian) - 0
Refbacks
- There are currently no refbacks.